torsdag 12 augusti 2010

Ny mat, nytt liv?

Hej mina fans!!
Tack tack tack från min mamma för alla frågor, samtal och inlägg om hur jag mår! Mamma är så lycklig över att hon har alla er runt om sig, det är skönt med allas stöd! Och tack till min syrra Mollys mamma Josefin som ringde idag! Det var roligt att få hjälpa till så systra mi förhoppningsvis slipper gå igenom allt jag redan gjort. Krya på dig, gumman!!

Jag har varit hos veterinären i tisdags. Det var suuuupertråkigt, vi satt bara i ett rum hela tiden och väntade och väntade och väääääääääntade.... Jag var så uttråkad, men när doktorn väl kom hade hon en jätterolig svart sak hängande om halsen och den var lite kall att bita på men kul! Men hon kan inte varit riktigt klok, för istället för att bita på den, som jag gjorde, så satte hon den i öronen och slangen med sin kalla lilla platta sak mot min mage??! Helt knas! Men hon sa att det mullrade i min mage, men hallå!! Det skulle mullra i hennes mage med om hon inte fick behålla sin mat!! 
Nu får min mamma ta över "snacket" här, för jag är trött och ska sova i min favoritfåtölj och jag förstod ändå inte vad den där människan sa, jag gick och sniffade på golvet, så jag lyssnade faktiskt inte...

Veterinären sa att Scubbe har troligen tjocktarmsdiarré. Det betyder bla att tarmen jobbar för fort, därför mullrar det i han mage och han hinner inte ta upp fibrerna och vitaminerna i maten, eftersom det sker just i tjocktarmen. Vi skulle inte oroa oss, han kommer förhoppningsvis växa ifrån det, så hon ville inte dra igång en hel utredning på honom, som kanske förvärrar istället för att det blir bättre.
Vi har lämnat in avföringsprover, tre olika påsar (urk... fick ha de i kylskåpet... Blääää) för analys, förhoppningsvis får vi svar på dem i nästa vecka. När han bajsar så är det grönt, det är inte löst längre sedan vi började med det andra fodret. Ibland kommer det (och nu blir det lite äckligt) ut säckar... De är tomma och grön-grå... Detta är just det - tarmens slemhinna som kommer ut... Inte bra! 

Vi vet inte än om det är kroniskt eller inte, men vi kommer som sagt få svar, då uppdaterar jag er alla.
Om era valpar känner av något, prova med en pasta som finns på Apoteket som heter Diarsanyl eller Canikur. Vi provade pastan Diarsanyl, men jag önskar att vi gjort det tidigare, nu tyckte jag inte att vi fick det resultatet som vi borde fått. Därför fick han även en kur med Pro-Kolin (samma sak, fast vi köpte den på Djursjukhuset, man ger en mindre mängd osv) och den fungerade bättre tycker vi.

Nu går han även på ett specialfoder för diarré eller dålig mage samt att han får en tesked om dagen av ett hälsokostpreparat (som också finns billigare på Apoteket, precis samma sort) som vi blev rekommenderade av veterinären. Om magen fungerar bra efter ett par dagar kan man även ge ytterligare lite till av fibertillkostet, men börja lugnt. Detta kan de gå på hur länge som helst - inget farligt alls!

Så istället för att jag försöker komma ihåg stavningar på allt, lägger jag upp en bild på hans nya kost:
Som det känns i dagsläget kommer vi fortsätta med Specifics foder, dels för att han redan gått på det i ett par veckor nu, samt att han päls blev helt sanslöst vacker redan efter en vecka. Han var vacker redan innan men nu gnistrar det om honom och han äter med mycket god aptit igen!
Trots sin mage har han nu gått över 19,6 kg!! Så här vilar inga större ledsamheter - han är pigg och glad och sprallig igen, sover lugnt och tungt och utvecklas som han ska. 
Bildbevis:

Va?? Redan slut?? Vad fisig du är mamma!!

Ok, får jag inget mer så äter jag svansen! Den gör ändå ingen nytta!!

Hmm, det var inte mycket mat på svansen.. Är tassen bättre??

Mamma säger att jag inte är någon vakthund, att alla bara kan gå rätt in och det enda jag skulle göra är att pussa ihjäl dem! Men titta här vad jag är duktig på att vakta dörren! Jag vet bara inte vart hon tror att dörren ska gå någonstans.... Men jag står väl här och vaktar den...

Coolt! Ett titthål precis i rätt höjd för mig!! Nu kan jag se allt som händer i trappan!!

Hej min mamma!!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Igår var min mage bättre, var lite mer "normal" bajs så att säga men inatt blev det bakslag! Släpade upp min yrvakna husse/matte 4ggr!! för att få gå ut och "tömma magen". Tyvärr var det återigen löst och slemmigt. Men jag har ju bara ätit min "specialkost" i 1,5 dag så vi får väl ha tålamod. Den där "sprutan" med gegget är rätt så god så den tar jag gärna =) Husse o matte blir så oroliga när jag behöver gå ut så mycket... Men jag visar dem att jag ändå är pigg, genom att busa massor med dem om dagarna ;-)
Nospussar Molly

Hos Jorunn sa...

Oj, oj så stor og fin du har blitt, Scooby! Lenge siden jeg har tittet innom deg nå. Så leit at du har problemer med magen din, men den blir nok bedre nå med rett diett også krysser vi fingrene for at du vokser det av deg når du blir stor. Akkurat nå er jeg hos en veninne og her er det 9 skjønne ridgebackvalper som er 11 dager gamle...nå venter vi på at de skal åpne øynene sine:)) God bedring vakre Scooby! Klem fra Jorunn